Als iemand aan mij vraagt om wat meer te vertellen over het bedrijf waar ik werk dan begin ik meestal met: “topcapital is in 2007 opgericht om écht onafhankelijk vermogensbeheer te bieden. Sinds de start is het bedrijf organisch gegroeid. Ons klantenbestand bestaat voor het overgrote deel uit particulieren, beheer B.V.’s, verenigingen en stichtingen. Wij zijn er trots op dat circa 90% van de nieuwe klanten ons via bestaande klanten weet te vinden. Wij doen niet aan koude acquisitie en hebben geen groots marketingbeleid.” Dit klinkt fantastisch en dat is het ook. Toch valt het in de praktijk niet altijd mee om vast te houden aan deze idealen.

Ruim een half jaar geleden werden wij via een bestaande klant in contact gebracht met een medewerker van een grote stichting. De stichting was op zoek naar een nieuwe vermogensbeheerder en had ook ons geselecteerd voor een kennismaking. Met name ons transparante beleid, de lage kosten, de mooie rendementen en ISAE 3402 certificering spraken de stichting aan. De interesse van deze stichting zette ons aan het denken. ‘Zouden er meer stichtingen geïnteresseerd kunnen zijn?’ en ‘Wellicht weten zij niet van ons bestaan en moeten wij hen proactief benaderen?’

Vol enthousiasme maakten we een plan. Vanuit verschillende bronnen zoals de Kamer van Koophandel en het Centraal Bureau Fondsenwerving selecteerden we potentiële kandidaten. Contactgegevens werden genoteerd en er werd een compleet informatiepakket samengesteld. Na een paar weken van voorbereiding stonden we op het punt om de pakketten te gaan versturen…

Een paar dagen voor de geplande verzending hadden we een gesprek met een gewaardeerde bestaande klant. De man is een succesvol ondernemer geweest en geniet nu van zijn welverdiende pensioen. Geheel toevallig kwamen we te spreken over het feit dat hij met naam en toenaam bij de Kamer van Koophandel staat geregistreerd omdat hij nog steeds een Holding B.V. aanhoudt. “Jullie moesten eens weten hoeveel ongevraagde e-mails, informatiepakketten en telefoontjes ik krijg”, zei hij. “Ik word er gek van.”

Een succesvolle onderneming luistert naar haar klanten. Waren we in ons enthousiasme misschien doorgeschoten? Enerzijds willen we graag in gesprek met de bestuurders van al die stichtingen die wellicht worstelen met hun taak om als goed rentmeester op het vermogen van de stichting te passen. Dit zijn veelal zeer gemotiveerde vrijwilligers die vanuit idealen handelen maar in hun werk als bestuurder niet of nauwelijks worden ondersteund. Anderzijds willen wij onze idealen niet loslaten en zéker niet de vermogensbeheerder zijn die middels ongevraagde telefoontjes en e-mails mensen lastigvalt.

Uiteindelijk hebben we besloten om de informatiepakketten niet te versturen. Zoals gezegd zijn wij vanaf 2007 organisch gegroeid en 90% van de nieuwe klanten vindt ons via bestaande klanten. Wij houden vast aan onze idealen en vertrouwen erop dat steeds meer stichtingen ons weten te vinden. Dan staan wij klaar om hen te ontvangen en verder te helpen.