De golven op zee zijn in de herfst altijd hoger dan in de zomer. Hoe grilliger de golven, hoe meer er van een zeezeiler wordt gevraagd. Het verschil tussen een zeezeiler en een belegger is dat een zeezeiler niet tussentijds kan uitstappen. Een zeezeiler houdt echter van een stevige bries met veel golfbeweging. Het kan hem of haar er niet wild genoeg aan toegaan. Want hoe hoger de golven, des te meer weerstand een door de wol geverfde zeezeiler kan bieden.

De beurzen stijgen ook bij slecht nieuws

Ook voor de belegger is de herfstperiode gestart. De weersomstandigheden op de beurzen verslechteren duidelijk en we realiseren ons dat de hevigste storm nog moet overtrekken. In beleggersland lopen de spanningen intussen op, de Brexit blijft de voorpagina’s van kranten domineren evenals het wapengekletter tussen president Trump en zijn voormalige bevriende handelspartners. De hieruit voortvloeiende onrust begint steeds meer zijn tol te eisen. Zo daalt in veel omliggende landen de economische groei en worden de prognoses wereldwijd verder naar beneden bijgesteld. De duur van deze conflicten begint steeds meer mensen  – zowel ondernemers, consumenten als beleggers –  in de weg te zitten.

Er ontstaat daarbij onder menig belegger momenteel een soort paradox. Hoe kan het dat er wereldwijd zoveel slecht nieuws is, maar de beurzen per saldo stijgen? Wij ontvangen als vermogensbeheerder van onze relaties regelmatig zorgelijke mails hierover. Hierbij een kleine greep uit de reacties:

“Ik wil met de verschillende beleggingsportefeuilles toch een stapje terug doen qua profiel van oranje naar geel.”

“De tijd dat beleggen (veel) geld opbracht is mijns inziens voorbij.”

“Ik heb nu een gok genomen door met mooie winst te cashen. Hoop weer te kunnen instappen op een voor mij gunstig moment.”

“Wilt u mijn depot verkopen? Twee redenen: 17,6% vind ik uitstekend en ik heb geld nodig voor aankoop woning.”

Wij zijn niet overtuigd van een ongunstige aandelenmarkt

Er mag dan sprake zijn van een duidelijke groeivertraging, maar in de basis staan de Europese, Amerikaanse en Aziatische economieën er nog redelijk voor. Consumenten laten zich vooralsnog niet van de wijs brengen en het producentenvertrouwen is in augustus wereldwijd zelfs licht gestegen.

Hoewel Duitsland extra gebukt gaat onder de sterk gedaalde autoproductie, zou dit in 2020 kunnen omslaan omdat zij hun focus binnen de industrie gaan leggen op elektrische auto’s. Het blijft tenslotte een feit dat beleggers weinig keuze hebben en niet of nauwelijks over alternatieven beschikken. In die zin ligt er als het ware een ‘dikke betonnen plaat’ onder de markt.

Consumenten passen hun koopgedrag nauwelijks aan

Onze relaties vragen ons regelmatig onze visie op de ontwikkelingen rond de handelsboycots, de Brexit en andere geopolitieke spanningen. Dit zijn alleen ontzettend ingewikkelde dingen. Over alledaags nieuws is het al knap lastig om uitspraken te doen, laat staan voorspellingen over zaken waar twee regeringsleiders bij betrokken zijn die net zo wispelturig zijn als het herfstige najaarsweer.

Misschien moet u zich de vraag stellen of u uw gedrag aanpast op basis van alle commotie. Ziet u van uw vakantie af? Koopt u minder nieuwe kleding? Stopt u met het onderhouden van uw huis en/of tuin? Gaat u minder uit eten? Kortom: stelt u uw bestedingen uit of kent u mensen in uw omgeving die dat doen? Vermoedelijk is dit niet het geval.

De gemiddelde Europese en Amerikaanse consument heeft zijn koopgedrag nauwelijks aangepast en vertrouwt erop dat zijn inkomenspositie het komend jaar zal verbeteren. Consumenten blijken vandaag de dag doorgaans veel crisisbestendiger dan in vroegere jaren. Want voor alles waarmee je als consument wordt overvoerd, geldt immers een bepaalde mate van gewenning.